Regulamin przekazywania materiałów do Cyfrowego archiwum Gajowic
- Niniejszy regulamin dotyczy projektu „Cyfrowe archiwum Gajowic”, zwanego dalej Projektem.
- Projekt prowadzony jest przez Fundację Krucza.org (KRS 0001066115), zwaną dalej Fundacją, której statut i pozostałe informacje rejestrowe można znaleźć na stronie https://krucza.org.
- Projekt służy dokumentowaniu historii i teraźniejszości wrocławskiego osiedla Gajowice poprzez gromadzenie materiałów dotyczących osiedla w cyfrowym archiwum Fundacji i ich późniejsze udostępnianie online zainteresowanej społeczności.
- Materiały mogą być przekazywane na kilka sposobów: poprzez formularz zamieszczony na stronie https://gajowice.pl (metoda zalecana w przypadku materiałów w formie cyfrowej), poprzez tymczasowe udostępnienie Fundacji odbitek lub negatywów w celu zdigitalizowania lub w inny uzgodniony z Fundacją sposób.
- Materiały źródłowe (np. odbitki lub negatywy) zawsze po zeskanowaniu zwracane są osobie udostępniającej, ponieważ Fundacja nie gromadzi fizycznie materiału archiwalnego. W przypadku zeskanowania odbitek lub negatywów osoba udostępniająca otrzymuje je także do własnego użytku w postaci cyfrowej.
- W przypadku przekazania materiałów w innej formie niż poprzez formularz, Fundacja jest zobowiązana pozyskać zgodę udostępniającego/udostępniającej materiałów dotyczącą akceptacji postanowień niniejszego regulaminu.
- Osoba udostępniająca materiały deklaruje, że udostępnia je w imieniu własnym (jest ich autorem/autorką) lub robi to w imieniu innej osoby po uzyskaniu wyraźnej zgody autora/autorki materiału na zgłoszenie go do Projektu (zachęcamy do pozyskania zgody pisemnie – nie musi być ona nam przekazana). W przypadku przekazywania materiałów w imieniu innej osoby, to jej imię i nazwisko lub pseudonim powinny zostać przekazane Fundacji w celu posiadania przez Fundację informacji o rzeczywistym autorze.
- Oprócz informacji o autorze, Fundacja gromadzi informacje o kontaktowym adresie e-mail (wymagane) i kontaktowym numerze telefonu osoby przekazującej dany materiał, jego tytule i opisie, szacunkowym roku wykonania lub wytworzenia. Jeśli w ramach opisu lub innej formy komunikacji zostaną przekazane inne dane, Fundacja ma prawo także je gromadzić w cyfrowym archiwum Gajowic, co nie jest tożsame z ich dalszym udostępnianiem.
- Cyfrowe archiwum Fundacji jest zasobem prowadzonym przez Fundację jako materiał źródłowy obejmujący nie tylko projekt „Cyfrowe archiwum Gajowic”. Cyfrowe archiwum Fundacji nie może być co do zasady udostępnione publicznie w całości, gdyż przykładowo może zawierać fotografie z wydarzeń, których uczestnicy nie zgodzili się na ich publikację. Jednak materiały przesyłane w ramach projektu „Cyfrowe archiwum Gajowic” przekazywane są głównie z myślą o ich dalszym udostępnieniu i Fundacja deklaruje, że będzie publikowała i udostępniała możliwie jak największy zbiór materiałów przesłanych w ramach Projektu, z wyłączeniem tych, które łamią postanowienia niniejszego regulaminu.
- Materiały zgromadzone w ramach Projektu w formie oryginalnej przechowywane są w cyfrowym archiwum Fundacji, jednak w przypadku udostępniania w albumie lub w innej formie Fundacja zastrzega sobie prawo do ich ograniczenia lub dopasowania do formy udostępniania, a także usunięcie z nich danych wrażliwych (nie dotyczy informacji o autorstwie materiału). W żadnym przypadku nie są udostępniane publicznie adres e-mail oraz numer telefonu osoby zgłaszającej materiał.
- Jeśli w przekazywanych materiałach występują inne osoby w sytuacjach innych niż wydarzenia zbiorowe (tj. jeśli stanowią istotny podmiot), udostępniający/udostępniająca deklaruje, że posiada ich zgodę na upublicznienie wizerunku.
- Materiały udostępniane są na licencji Creative Commons w wersji CC BY. Oznacza to, że będą one przypisane do jego autora/autorki (BY). Pełna treść licencji w języku angielskim znajduje się pod adresem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en, zaś w języku polskim pod adresem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl
- Fundacja zastrzega sobie prawo do ewentualnego dopasowania materiału do formy udostępnienia (np. rozdzielczość lub rozmiar) – wynika to z faktu, że nie wszystkie formy udostępniania mogą pozwolić na publikację materiału w oryginalnym rozmiarze. W tym przypadku nie jest to traktowane jako modyfikacja materiału.
- Podstawowym celem przekazania materiałów jest chęć ich udostępnienia szerszej społeczności. Będzie to realizowane głównie z wykorzystaniem witryn prowadzonych przez Fundację oraz portalu https://zbioryspoleczne.pl. Możliwe jest także udostępnienie i wykorzystanie ich w innych formach przy statutowych działaniach Fundacji, jednak zawsze z poszanowaniem warunków powyższej licencji.
- Fundacja deklaruje, że podejmuje jak największe starania aby chronić materiały zgromadzone w ramach cyfrowego archiwum Fundacji przed ich utratą lub uszkodzeniem. Stąd każdy materiał wchodzący w skład cyfrowego archiwum Fundacji jest deponowany w Otwartym Systemie Archiwizacji prowadzonym przez Centrum Archiwistyki Społecznej a wybrane materiały publikowane na portalu https://zbioryspoleczne.pl. Fundacja Krucza.org jest zarejestrowana w bazie archiwów społecznych (https://cas.org.pl/baza-archiwow/archiwum/787/fundacja-krucza-org).
- Fundacja zastrzega sobie prawo do weryfikacji przekazywanych materiałów i podejmowania ostatecznej decyzji co do zgromadzenia w cyfrowym archiwum Fundacji i dalszego udostępniania. Decyzje te podejmowane na podstawie: (i) weryfikacji autorstwa materiału, (ii) ewentualnych naruszeń praw autorskich, (iii) praw do wizerunku innych osób lub innych przepisów prawa, (iv) wartości materiału jako zasobu źródłowego. Możliwe są jednak inne uzasadnione kryteria podejmowania decyzji.
- W przypadku podjęcia decyzji o przyjęciu lub nieprzyjęciu materiału do cyfrowego archiwum Fundacji, osoba zgłaszająca jest o tym informowana, wraz z podaniem powodu w przypadku odmowy.
- W przypadku wykrycia późniejszych naruszeń regulaminu lub przepisów prawa, Fundacja ma obowiązek doprowadzić do usunięcia naruszeń: albo poprzez wyjaśnienie sytuacji z osobą przekazującą materiały, albo poprzez usunięcie materiałów tam, gdzie będzie to możliwe (tj. z zasobów kontrolowanych przez Fundację).
- Formularz przekazywania materiałów zawiera także zgody na kontakt e-mailowy i/lub telefoniczny – służą one do informowania zgłaszającego/zgłaszającej o wydarzeniach lub innych projektach Fundacji. Zgoda ta jest dobrowolna i nie warunkuje gromadzenia materiałów w cyfrowym archiwum Fundacji. Może być także w każdym momencie wycofana – w tym celu proszę napisać e-mail na adres [email protected] lub kontakt z Fundacją inną drogą z informacją które zgody (telefoniczna/e-mailowa lub obie) zostają wycofane.
- W przypadku wątpliwości dotyczących możliwości i ograniczeń powyższego modelu licencjonowania i regulaminu, Fundacja zachęca do kontaktu przed udostępnieniem materiałów w celu uniknięcia późniejszych nieporozumień.